AD 11: De lln kunnen over kunstzinnige expressie een oordeel geven
AD 21: Het muzisch bezig zijn zelf kunnen verrijken en sturen
Domein
Beeld:
-de lln kunnen vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes
-beseffen dat je een nieuwe kleur kunt maken door 2 of meerdere kleuren te mengen en dat toe te passen
-door het mengen van de hoofdkleuren (primaire kleuren) rood, geel, blauw de nevenkleuren (secundaire
kleuren paars, groen, oranje maken
-de begrippen onder, boven, opzij, naast toepassen om een vorm op een vlak te situeren
Verloop van de activiteit
Instap
Weten jullie hoeveel kleuren er bestaan? Ze zijn moeilijk te tellen. Misschien wel 60 000 kleuren die voor het (geoefende) oof zichtbaar zijn. Daarom is het belangrijk om met onze basiskleuren verschillende tinten te leren maken.
Ook de kunstenaar heeft maar een beperkt aantal kleuren ter beschikking. Hij gebruikt daarom een palet, meestal in hout of kunststof. Hierop legt hij de basiskleuren die hij telkens (in verschillende hoeveelheden mengt.
Organsiatie
Als palet gebruiken wij een dubbel gevouwen krant. Op het palet enkel rood, geel en blauw. 1 groot tekenblad (A3 of iets groter).
De lln werken per 2, 1 tekenblad per 2 maar wel 1 palet per leerling.
Kleur en vorm verkennen
Samen op zoek
Stap 1
Werk per 2 en spreek af wie leerling 1 is en wie leerling 2 is.
Stap 2
leerling 1: Kies een kleur. Schilder een cirkel in deze kleur
leerling 2: Schilder een cirkel rond deze cirkel. Gebruik één van de hoofdkleuren.
leerling 1: Schilder een vlak met een hoofdkleur
leerling 2: Schilder een lijn (recht, krom of gebogen) door dat vlak met een kleur naar keuze.
leerling 1: Schilder een vorm op een reeds geschilderd vlak.
leerling 2: Schilder een vorm die nog niet op je blad staat. Je mag de kleuren mengen.
Stap 3
De lln krijgen een 2e blad en alle opdrachten worden herhaald. Start nu wel met leerling 2.
Stap 4
Een compositie maken. De leerlingen mogen nu per 2 hun kunstwerk verder afwerken met vlakken, lijnen, cirkels, kleuren mengen, experimenteren....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten