AD 3: De eigenheid van de muzische expressievorm aanvoelen, begrijpen en waarderen
AD 14: De lln trachten technische vaardigheden ivm muzische vormgeving te beheersen
Domein:
Drama
De leerlingen kunnen
-een aantal spelvormen ervaren en kennismaken met het materiaal dat erbij hoort.
-zonder vooroordeel genieten van allerlei voor hen bestemde culturele activiteiten.
-waardering opbrengen voor de manier waarop een idee of personage, gebeurtenis of omstandigheid wordt gedramatiseerd.
-bij de voorbereiding en de uitvoering hun fantasie en voorstellingsvermogen activeren.
Media
De leerlingen kunnen
-in audiovisueel opgenomen dramatisch spel goede en minder goede fragmenten herkennen.
-een opname maken en die bewerken op de computer.
Verloop van de activiteit
De lln kregen de opdracht om wat verkleedkledij mee te brengen zonder dat ze wisten waarvoor het moest dienen. Ze mochten kiezen tussen één of ander hoofddeksel (hoed, sjaaltje, pet, ...), mantel, das, stok, (zonne)bril,...
Werkblaadjes worden uitgedeeld.
Instap
Bekijk de fotoreeks op het werkblaadje.
Waarover gaat dit? Het zijn beelden uit een stomme film
Wat is een stomme film? (zie werkblaadje)
1) De dikke en de dunne
Kijken naar Slapstick, een fragment van Laurel en Hardy (DVD Mikado 6)
Wie zijn Stan Laurel en Oliver Hardy? zie werkblaadje
Kijken naar het 2e filmpje
Is dit eerder nieuw of eerder oud?
Hoe weet je dit? Waarom is dit grappig?
2) Slapstick verkennen (zie werkblaadje)
Wat zijn de kenmerken van een slapstickfilm?
De lln vullen in:
-groot en overdreven spelen
-er gebeuren veel ongelukken
-niet gesproken
-wel geluidjes zoals "boink"
-veel herhaling
-grappig
-zwart-wit
3) Parochiezaal, gymzaal of een grote ruimte waar de lln goed kunnen bewegen.
Stap1
Stap rond op de aangegeven manier. Overdrijf de beweging.
Stap als:
-een deftige dame
-een Japanse kareteka
-een stokoude man of vrouw
-iemand die dringend naar het toilet moet
-een "zware" jongen
-een mannequin
Stap 2
Per 2 of per 3
Stap als:
-2 bakkers met een grote taart
-een blinde met zijn verstrooide begeleider
-drukke agenten op een druk kruispunt
-2 glazenmakers met een groot raam
-2 chique zakenlui waarvan de hoed steeds afwaait
4) Eigen scène bedenken en inoefenen
Vanaf nu mag de meegebrachte kledij gebruikt worden.
Speel per 2, per 3 of per 4 een korte scène waarin iets gebeurt. Durf te overdrijven. Spreek goed af; soms moet je met opzet wegkijken zodat de ander zijn beweging kan uitvoeren.
vb. doen alsof je valt, ergens tegenaan lopen, iemand een klap geven.
Door het overdreven spel moet het lijken alsof het echt is. Gebruik herhaling!
5) De opname
De scènes worden aan het publiek voorgesteld en tegelijkertijd opgenomen.
6) De montage (in computerklas)
via het programma Windows Movie Maker
Ik had op voorhand de filmpjes op het bureaublad geplaatst en ongeveer 15 muziekjes van Charlie Chaplin en Laurel en Hardy gedownload waaruit de lln dan zelf een keuze mochten maken.
Via een stappenplan gingen ze dan aan de slag.
Stappenplan filmbewerking en montage
Het programma windows Movie Maker
1) Open bij programma’s “Windows Movie Maker”
2) Bestand nieuw project
3) Video importeren: ga naar je mapje op het bureaublad en klik op jouw filmpje, importeren
4) Jouw filmpje wordt nu in verschillende stukjes gesneden. Deze moeten nu op de tijdlijn geplaatst worden. Dit kan je doen door te slepen.
5) Nu kies je als je de achtergrondgeluiden nog wil horen of als je die volledig wil dempen.
-klik onderaan “audio”
-selecteer het 1e clipje
-klik rechts
-dempen
Doe dit opnieuw voor alle stukjes
6) Achtergrondmuziek plaatsen
-cursor op audio-muziek plaatsen
-bovenaan audio/muziek importeren
-je ziet nu bovenaan een clip met een muzieknoot verschijnen
-selecteer de clip en sleep hem naar de tijdlijn
7) Video-effecten
-ga naar de tijdlijn video en selecteer de 1e clip
-ga naar boven en kies “video-effecten weergeven”
-Kies grijstinten
-toevoegen
herhaal dit voor alle clips
Bekijk jouw filmpje en probeer ook het effect “filmouderdom,oud” op precies dezelfde manier.
Jullie
mogen kiezen als je dit effect wil gebruiken.
Om te verwijderen doe je het volgende:
Om te verwijderen doe je het volgende:
-selecteer
je clip op de tijdlijn
-klik rechts
-selecteer dan “filmouderdom, oud”
-verwijderen
Herhalen voor alle clips
8) Titels of verantwoording maken
-Ga naar titels of verantwoording maken
-Kies “titel aan het begin van de film toevoegen”
-Typ je titel,
-Klik dan op gereed.
9) Titel verantwoording op het einde
-ga naar “titel verantwoording op het einde”
-Typ “Met medewerking van”: typ dan de namen van de acteurs
-Muziek: vb Chaplin of Laurel and Hardy,….
-klik rechts
-selecteer dan “filmouderdom, oud”
-verwijderen
Herhalen voor alle clips
8) Titels of verantwoording maken
-Ga naar titels of verantwoording maken
-Kies “titel aan het begin van de film toevoegen”
-Typ je titel,
-Klik dan op gereed.
9) Titel verantwoording op het einde
-ga naar “titel verantwoording op het einde”
-Typ “Met medewerking van”: typ dan de namen van de acteurs
-Muziek: vb Chaplin of Laurel and Hardy,….
10) Sla je filmpje op
Bestand: “project opslaan” bij je mapje op het bureaublad”
Geef je bestand een naam.
Hieronder kan je de toch wel prachtige resultaten bewonderen.
Bo, Jinthy en Mathilde
Amélie, Naomi en FaisselBestand: “project opslaan” bij je mapje op het bureaublad”
Geef je bestand een naam.
Hieronder kan je de toch wel prachtige resultaten bewonderen.
Bo, Jinthy en Mathilde
Amber, Jana en Tiara
Fiebo, Cedric en Pieter
Maarten, Sebastiaan, Florian en Nick
Céline, Kimberly en Yoni
Elise, Alyssia en Kaylin
Chelsey, Lena, Emily en Fleur
...heel leuke dingen hoor!
BeantwoordenVerwijderenYves