donderdag 30 januari 2014

Rond en vierkant - deel 1 - 1e lj

Rond en vierkant - Deel 1 - 1e lj

AD 3: De eigenheid van de muzische expressievorm aanvoelen, begrijpen en waarderen.
AD 14: Technische vaardigheden ivm muzische vormgeving trachten te beheersen.


Domein: Beeld
De leerlingen kunnen:
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes
-ritmes illustreren door gevarieerd herhalen van lijnen
-de volgende begrippen illustreren: gelijk, verschillend, groter dan, kleiner dan, langer dan, schijf, vierkant, hoek, driehoek, bol, blok en rolvorm.
-kleuren onderscheidenen en ordenen.
-de kleuren rood - oranje - geel - groen - blauw - paars, wit en zwart, grijs en bruin aanwijzen en benoemen.

Verloop van de activiteit.

Stap 1: Kijken naar kunst.

Kunstenaar Wassily Kandinsky
(1866-1944).  Hij was een Russisch schilder. Later nam hij de Franse nationaliteit aan. Hij stond aan de basis van de abstracte kunst. Hij zocht mogelijkheden om nieuwe vormen te gebruiken en nieuwe kleurcontrasten uit te proberen. Meestal schilderde hij op een gekleurde achtergrond.

De leerlingen kijken naar volgende afbeelding.

Enkele vraagjes:
-Wat zie je allemaal?
-Welke kleuren zie je?
-Zijn dat weinig kleuren of veel kleuren

Stap 2: verven
Op voorhand vierkante blaadjes knippen (15 op 15 of  20 op 20)

Laat de leerlingen van buiten naar binnen schilderen en mogen één kleur maar één keer gebruiken.


Stap 3: Samenbrengen
Breng de werkjes samen op één blad.

De resultaten









Geen opmerkingen:

Een reactie posten