Algemene doelen:
AD 8: De leerlingen kunnen genieten van een kunstzinnige expressie of een kunstwerk.
AD 19: De leerlingen kunnen genoegen beleven aan muzisch bezig zijn.
Domeinen:
Muzisch taalgebruik:
De leerlingen kunnen gevoelig zijn voor het overdrachtelijke of symbolische karakter van een muzische expressievorm.
Muzikale opvoeding:
Een gevarieerd repertoire aan kindgericht liedjes zuiver en expressief zingen en gebruiken als impuls voor diverse expressiewijzen en spelvormen.
Beweging:
Genieten van het lichaam in beweging.
Samen een bewegingsopdracht uitvoeren.
Drama:
Bewegingen aanpassen aan de spelsituatie
Een aangepaste spreektechniek ontwikkelen.
Verloop van de activiteit
Instap (kringgesprek)
Wat doe je als je in een spel op de speelplaats iemand nodig hebt om tikker te spelen? Je kan iemand aanduiden of vragen, maar je kan ook werken met een aftelrijmpje.
Wat is een aftelrijmpje? Kennen jullie er een paar? Iene miene mutte is zo'n oud aftelrijmpje.
Vroeger deden ze dat ook veel op de speelplaats. Vraag dit maar eens aan jullie oma of opa.
We kijken naar een fragment op de DVD (Mikado 1)
1) Twee aftelrijmpjes
Stap 1: Lees de aftelrijmpjes voor (zie werkblaadje)
Stap 2: Leer de versjes aan
Stap 3: Speel de aftelrijmpjes
Iene miene mutte
Op de toren (Elena)
Op de Toren (Tiani)
Stap 4: We maken zelf een aftelrijmpje met als startzin: "Briem Bram Broem"
2) Een muzikaal versje
Leer het liedje aan Ozewiezewo...
3) Een versje met bewegingen. (De zevensprong)
Stap 1: Leer het liedje aan zonder de bewegingen
Stap 2: Bij elk cijfer volgt een sierlijke beweging (vb een buiging). We laten de lln zelf de bewegingen zoeken.
Dit vingerversje speel je per vinger, telkens als de vinger aan de beurt is, moet ze bewegen. Je kan elke vinger ook een gezicht geven, dan worden ze poppetjes die de zin zeggen.
We kijken naar een fragment (DVD Mikado 1)
Melk in mijn kommetje (Voeg nog een ander oor aan het kopje)
Is dat geen aardig jongetje. (Voeg twee oogjes en een mond toe)
Leer het liedje aan Ozewiezewo...
3) Een versje met bewegingen. (De zevensprong)
Stap 1: Leer het liedje aan zonder de bewegingen
Stap 2: Bij elk cijfer volgt een sierlijke beweging (vb een buiging). We laten de lln zelf de bewegingen zoeken.
4) Een versje om mee uit te beelden.
We kijken naar een fragment (DVD Mikado 1)
5) Een versje dat je moet tekenen. Zie werkblad.
Groen, groen grasje (teken gras)
Melk in mijn tasje (Maak van het gras een kopje)Melk in mijn kommetje (Voeg nog een ander oor aan het kopje)
Is dat geen aardig jongetje. (Voeg twee oogjes en een mond toe)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten