zondag 26 januari 2014

Het Palet - 2e leerjaar

Het Palet - 2e leerjaar

AD 11: De lln kunnen over kunstzinnige expressie een oordeel geven.
AD 21: Het muzisch bezig zijn zelf kunnen verrijken en sturen.


Domein:
Beeld
-De leerlingen kunnen vormen voorstellen door een omtreklijn door vlakken of volumes.
-beseffen dat je een nieuwe kleur kunt maken door 2 of meerdere kleuren te mengen en dat toe te passen.
-door het mengen van de hoofdkleuren (primaire kleuren) rood, geel, blauw de nevenkleuren (secundaire kleuren) paars, groen, oranje maken.
-de begrippen onder, boven, opzij, naast toepassen om een vorm op een vlak te situeren.

Verloop van de activiteit

Instap
Weten jullie hoeveel kleuren er bestaan? Ze zijn moeilijk te tellen. Misschien wel 60 000 kleuren die voor het geoefende oog zichtbaar zijn. Daarom is het belangrijk om met onze basiskleuren verschillende tinten te leren maken.
Ook de kunstenaar heeft maar een beperkt aantal kleuren ter beschikking. Hij gebruikt daarom een palet. Hierop legt hij de basiskleuren die hij telkens (in verschillende hoeveelheden) mengt.

Kleur en vorm verkennen.
Samen op zoek


We werken per 2 (op het palet enkel rood, geel en blauw). Ik gebruik daarvoor dubbelgevouwen krantenpapier.

We geven aan de leerlingen een nummer 1 of 2

leerling1
Kies een kleur. Schilder een cirkel in deze kleur.



Leerling 2
Schilder een cirkel rond deze 1e cirkel. Gebruik één van de hoofdkleuren.


Leerling 1
Schilder een vlak met een hoofdkleur.




Leerling 2
Schilder een lijn (recht, krom of gebogen) door dat vlak met een kleur naar keuze.

Leerling 1
Schilder een vorm op een reeds geschilderd vlak

Leerling 2
Schilder een vorm dat nog niet op je blad staat.



De leerlingen aan het werk zoals echte kunstenaars.









En dan, de resultaten van hun werk per 2.  












Vanaf nu werken de leerlingen individueel. Ze krijgen een nieuw blad en mogen nu als echte kunstenaars experimenteren met kleuren.



Het verkregen resultaat, enkel met de kleuren rood, geel en blauw.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten