Reus - 2A
AD 8: De leerlingen kunnen genieten van een kunstzinnige expressie of een kunstwerk
AD 19: Genoegen beleven aan muzisch bezig zijn.
Domeinen:
Beeld:
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes.
-de oppervlakte van het tekenpapier functioneel aanwenden
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt.
Muzikale opvoeding
-zingen
-hun bewegingen afstemmen op de muziek
Verloop van de activiteit
1) Instap
Waarom zijn de mensen bang van een reus?
Toon de kijkplaat!
-Wat zien jullie?
-Vinden jullie de afbeelding eng of grappig?
-Welke kenmerken hebben de figuren?
Laat de leerlingen nu zelf een reus tekenen naar keuze. Hij mag grappig of eng zijn. De leerlingen mogen hun fantasie laten werken en een nieuw soort reus ontwerpen.
2) De leerlingen tekenen naar eigen keuze met houtskool, kleuren in, wrijven uit.
De resultaten!
-Welke reus vind je het engst?
-Welke reus vind je grappig?
-Welke kenmerken heeft de enge/grappige reus?
-Stel dat je opnieuw een enge/grappige reus tekent. Op welke manier zou je je reus anders tekenen?
3) Reus zingen en stappen.
Laat het lied horen!
Tekst lied:
Groot of klein!
Ik ben een hele grote reus.
Ik stamp zo hard en ik lach zo luid,
je ziet en hoort mij al van ver.
Ik ben een hele grote reus.
Stamp Stamp
HA HA HA HA HA
Stamp Stamp
HA HA HA HA HA
Stamp Stamp
HA HA HA HA HA
Ik ben een hele grote reus!
Maar soms maak ik de mensen bang.
Dan maak ik mij een beetje klein,
dan stap ik zacht en dan lach ik stil.
Ik ben een hele kleine reus.
Stap stap
HI HI HI HI HI
Stap Stap
HI HI HI HI HI
Stap stap
HI HI HI HI HI
Ik ben een hele kleine reus.
De leerlingen stappen mee als grote of kleine reuzen in het refrein.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten