zondag 16 november 2014

Onderzeeboot - 1e lj (deel 1)

Onderzeeboot - 1e lj deel 1

AD 4: Gevoelig zijn voor het overdrachtelijke of symbolisch karakter van een muzische expressievorm.
AD 17: Gericht zijn op een verstaanbare of sprekende vormgeving.


Deze activiteit bestaat uit 2 delen: deel 1 (domein beeld) en deel 2 (domein bewegingsexpressie en drama).

Deel 1: Boten ontdekken
Domein:
Beeld:

De leerlingen kunnen
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes.
-ruimtelijke relaties aangeven door in hun tekening bij elkaar horende zaken bij (naast, onder, boven of in) elkaar te tekenen.
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt.
-ruimtelijke relaties aangeven door overlapping en afsnijding

Verloop van de activiteit.

Boten ontdekken
Boten tekenen

Instap 
Hou een klasgesprek over de verschillende boten die de leerlingen al kennen, ga dan even dieper in op de duikboot. Wat weten we over duikboten? Heeft iemand al eens een duikboot gezien? In deze activiteiten ontmoeten we Anton die een avontuur beleeft met een duikboot. (in deel 2)

Stap 1
Toon de kijkplaat over de verschillende boten. Bespreek met de lln nog eens de verschillende soorten boten. Kom tot de conclusie dat er veel verschillende soorten bestaan die verschillende functies hebben (plezier, vervoer, wonen,...) Ze zien er ook allemaal anders uit.


Stap 2
Boot tekenen en inkleuren met wasco's.
Ze mogen hun fantasie laten werken.

Stap 3
Afwerken met waterverf.
Met waterverf schilderen ze het water. Met de verf moeten ze over  de romp van de boot schilderen zodat het lijkt alsof hij in het water zit.
Als ze dit wensen mogen ze met verf of wasco's nog enkele andere zaken tekenen of inkleuren zoals de lucht, wolken, een eiland in de verte, enz.
Bespreking: welke boten kan je herkennen? Waar is de boot echt in het water aan het varen?





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten