Reus - 1e lj
AD 8: De leerlingen kunnen genieten van een kunstzinnige expressie of een kunstwerk
AD 19: Genoegen beleven aan muzisch bezig zijn.
Domeinen:
Muzikale opvoeding:
-hun bewegingen afstemmen op de muziek.
Beeld:
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes
-de oppervlakte van het tekenpapier functioneel aanwenden
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt
Verloop van de activiteit
1) Instap
We tonen enkele afbeeldingen van reuzen.
Wat zien jullie?
Is dit grappig of eng?
Wat valt er jullie op? een groot hoofd
2) Reus zingen en stappen
-laat het lied horen-de leerlingen stappen mee als grote en kleine reuzen in het refrein.
-leer de tekst van de strofen aan via voor en nazang
3) Een reus tekenen (met houtskool)
We laten de leerlingen nu zelf een reus tekenen naar keuze. Hij mag grappig zijn of eng. De leerlingen mogen hun fantasie laten werken en een nieuw soort reus ontwerpen.De leerlingen tekenen met houtskool, kleuren in, wrijven uit.
Bespreek de werkjes.
-Welke reus vind je het engst? Welke reus vind je grappig?
-Welke kenmerken heeft de enge/grappige reus?
-Stel dat je opnieuw een enge/grappige reus tekent. Op welke manier zou je die anders tekenen?
De resultaten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten