woensdag 5 februari 2014

Rond en vierkant deel 2 - 1e lj

Rond en vierkant deel 2 - 1e lj

AD 3: De eigenheid van de muzische expressievorm aanvoelen, begrijpen en waarderen.
AD 14: Technische vaardigheden ivm muzische vormgeving trachten te beheersen.


Domein:
Drama:
-rechte en gebogen lijnen en hoeken gebruiken in een stappatroon
-zich verplaatsen in een computerspel en zich als figuur inleven
-met het lichaam ronde en hoekige vormen maken
-plezier beleven aan het dramatisch werken

Verloop van de activiteit

Instap
We kijken naar het computerspel dat getekend staat.


In deze les gaan we zelf een computerspel spelen maar dan in het echt. Sommige leerlingen zullen pacmans, anderen zullen spookjes zijn.
Er staan vier vierkante vormen op de tekening: een dobbelsteen, een blokje, een suikerklontje en een ijsblokje. Laat elke ll een van de voorwerpen kiezen en dan uitbeelden. Raad welke vorm ze gekozen hebben.



Kijk naar de 4 figuren die in het computerspel getekend staan: een spook, een pacman, een bom, een bevriezer. Laat de lln de houdingen aannemen. Als iedereen klaar is, kan het spel beginnen.

1) Stappen.
Stap rond op muziek. Stap alleen in rechte lijnen. Kom je ergens tegenaan, dan maak je een hoek.
Stap rond als een robot.







 2) Rond en vierkant
Maak verschillende vormen met je lichaam:
-een hoekig legoblokje (stapel je naast elkaar)
-een rond ijsblokje (en je bent bevroren)
-een suikerklontje (en je smelt)
-een ronde grote bom (en je ontploft)

-een pacman en je hapt stippen.


3) Pacman
We kijken naar de DVD (Mikado 1)
Wij gaan dat nu ook doen. (dit kan buiten op de speelplaats, in de klas tussen de banken,...)

Level 1
Iedereen speelt een pacman en stapt gewoon strak en recht rond op de lijnen. met je armen maak je grote hapbewegingen. De pacman zegt "poing". Als twee pacmans elkaar tegenkomen, kunnen ze elkaar niet voorbijsteken maar keren ze terug. Dit moet je even demonstreren.


Level 2
Er zijn ook enkele spookjes. Zij maken golvende, ronde bewegingen en zeggen boe-oe-oe. Als een spookje bij een pacman komt, dan wordt de pacman bevroren en neemt hij de vorm van een ijsblokje aan. (tel tot 10 en dan mag je weer meedoen.)
Als 2 spookjes elkaar tegenkomen, dan worden ze allebei een pacman. Benadruk dat het geen spel is om te winnen: we spelen een computerspel.




Level 3
Idem level 2 maar er kan nu ook een bevriezer aangeduid worden. Als die iemand aanraakt, moet die ook 10 tellen blijven staan. De bevriezer maakt een cirkel met de armen om het spook of de pacman te bevriezen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten