woensdag 5 februari 2014

Bon ça va - 3e graad

Afrikaanse dans - 5e lj

AD 4: De leerlingen zijn gevoelig voor het overdrachtelijke of symbolische karakter van een muzische expressievorm
AD 17: Gericht zijn op een verstaanbare of sprekende vormgeving.


Beweging:
De leerlingen kunnen:
-experimenteren met aspecten van tijd zoals metrum en ritme
-een beweging nauwkeurig nabootsen
-illustreren hoe beweging en dans waardevol zijn in het dagelijks leven, hier en in andere culturen.

Muzisch taalgebruik, Muzikale opvoeding:
De leerlingen kunnen:
-de tekst Bon ça va,..." ritmisch zeggen.
-de tekst begeleiden met een eenvoudig ritme.



Verloop van de activiteit

Organisatie (een ruimte waar je goed kan bewegen, PC, beamer, potjes die je kan gebruiken als Djembé of iets dergelijks.

Werkblaadjes worden uitgebeeld



1) Instap
De tekst wordt ingeoefend. Lk begeleidt met een Djembé. Daarna proberen de lln zelf de tekst ritmisch te zeggen. Nog een stapje verder is dat de lln ook het ritme slaan op hun eigen djembé of iets dergelijks....


Info: zie werkblad
Een leerling laten voorlezen.

2) Waar of niet waar (zie werkblaadje)
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van Afrikaanse dans?

3) We bekijken 2 fragmenten van Afrikaanse dans. Kijk goed. Wat is het verschil?
(DVD Mikado 6)

1e fragment = hedendaagse Afrikaanse dans

   


2e fragment = traditionele Afrikaanse dans



4) Een Afrikaanse choreografie
zie DVD Mikado 6

Opwarming
Iedereen danst op blote voeten en staat met gebogen knieën en licht voorovergebogen. Veren door de knieën op het ritme van de muziek, niet te diep buigen, nooit tot strekking komen. Blijf deze oefeningen herhalen tot iedereen mee is. Verwoord de bewegingen.




Hielen afwisselend opheffen.




Voeten afwisselend opheffen



De choreografie zelf.
Deze choreografie bestaat uit 4 onderdelen. Elk onderdeel heeft een naam.



a) Aarde en zon



b) Springen



c) Manden



d) Wassende vrouwen



De volledige choreografie na elkaar door de jongens



De meisjes



Enkele sfeerbeelden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten