woensdag 11 september 2013

Stenen - 1e leerjaar

Stenen - 1e lj

AD 2: De leerlingen kunnen de wereld met een open houding benaderen.

AD 15: De leerlingen durven hun voorstellingsvermogen, fantasie of verbeelding aanspreken.

Concreet: de leerlingen kunnen de film over de stenen open benaderen. Ze zijn bereid om te onderzoeken wat je met een steen muzisch kan uitvoeren. Ze zijn nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de werkvormen. Ze zijn verwonderd hoe anderen met een eigen aanpak aan de opdracht werken.

Domein
Media: ik maak een foto
Drama: ik speel toneel

Verloop van de activiteit

Vooropdracht: breng minimum 1 steen mee. Mogen ook verschillende stenen zijn.


1. Muziek met stenen.

Stap 1:
We luisteren naar het geluid van het filmpje (Opgelet! Enkel het geluid laten horen, nog geen beelden tonen)





Enkele vraagjes.
Welke instrumenten?
Waarmee wordt er muziek gemaakt?

Stap 2:
Nu kijken we naar het filmpje.
Laat wat ruimt voor reacties van leerlingen.

Stap 3:
Enkele vragen.
-Wat is er zo bijzonder aan de stenen uit de film?
-Om welke redenen kan een steen nog bijzonder zijn?
-Bespreek tijdens een kort klasgesprek.

Stap 4:
Verzinnen.
Jullie hebben ook allemaal 1 steen of meerdere stenen meegebracht.
-Leg de stenen voor je uit.
-Kies 1 steen en voel met gesloten ogen aan je steen.
-Je mag er ook eens aan ruiken.

Laat nu de leerlingen fantaseren over hun steen:
-waar komt de steen vandaan?
-hoe kom je er aan?
-welke bijzondere eigenschappen heeft de steen
-Als 2 van deze stenen zouden praten, wat zouden ze dan zeggen?
-Als 2 van deze stenen zouden ruzie maken, waarom zou dat zijn?

2. Ik maak een tekening van mijn steen.

De werkblaadjes worden uitgedeeld.




De werkblaadjes worden uitgedeeld.





3. Ik maak een kunstwerk van mijn steen.





4. Ik maak een foto van mijn kunstwerk.
De lln  fotograferen zelf hun kunstwerk.


















5. Ik vertel of verzin een verhaaltje bij mijn kunstwerk.

De Lk plaatst de foto's onmiddellijk op de PC en projecteert ze op groot scherm.
Als de leerling-kunstenaar zijn kunstwerk ziet, vertelt hij of zij een verhaaltje bij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten