AD 8: De leerlingen kunnen genieten van een kunstzinnige expressie of een kunstwerk.
AD 19: De leerlingen kunnen genoegen beleven aan muzisch bezig zijn.
Domeinen:
Muzisch taalgebruik: De leerlingen kunnen gevoelig zijn voor het overdrachtelijke of symbolische karakter van een muzische expressievorm.
Muzikale opvoeding: De leerlingen kunnen een gevarieerd repertoire aan kindgerichte liedjes zuiver en expressief zingen en gebruiken als impuls voor diverse expressiewijzen en spelvormen
Beweging: De leerlingen kunnen genieten van het lichaam in beweging en samen een bewegingsopdracht uitvoeren.
Drama: De leerlingen kunnen bewegingen aanpassen aan de spelsituatie een een aangepaste spreektechniek ontwikkelen.
Verloop van de activiteit
Instap
Kringgesprek
Wat doe je als je in een spel op de speelplaats iemand nodig hebt om tikker of zoiets te spelen? Je kan iemand aanduiden of vragen, maar je kan.ook werken met een aftelrijmpje. Wat is een aftelrijmpje? Ken je aftelrijmen? Iene Miene Mutte is zo'n oud aftelrijmpje. Lees het aftelrijmpje voor en speel het spel.
Iene Miene Mutte
Tien pond grutten,
Tien pond kaas,
Iene Miene Mutte is de baas.
Vroeger deden ze dat ook op de speelplaats. Vraag dit maar eens aan jullie oma en opa.
We kijken naar de de DVD Mikado 2 "Iene Miene Mutte"
1.Twee aftelrijmpjes
Stap 1: Lees de aftelrijmpjes voor
Iene Miene Mutte
tien pond grutten
tien pond kaas
iene miene mutte
is de baas
Op de toren
werd geboren
Piet of Nel?
Piet/Nel
Dan ben jij het niet/wel
Stap 2: leer de versjes aan en laat de lln dit ook uitvoeren
Stap 3: We maken zelf een aftelrijmpje
Hier zijn enkele startzinnen:
-op de tafel staat een koffiepot-buiten aan de hemel schijnt de zon
-Briem bram broem
-Timpe tampe tovenaar
-Wie het eerst de sterren ziet
en eindig met en jij bent er van af (of zoiets)
2. Een muzikaal versje
Stap 1: Leer het liedje aan en doe er enkele bewegingen bij
Wiezewalla, kristalla
Kristoze, wiezewoze,
wiezewieswieswieswies
Eventjes herhalen: zie filmpje
3. Een versje met bewegingen
Stap 1: leer het liedje aan zonder de bewegingen
Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
heb je wel gehoord van de zevensprong?
heb je wel gehoord van de zevensprong?
Men zegt dat ik niet dansen kan!
Ik kan dansen als een Edelman.
Ik kan dansen als een Edelman.
Dat is één
Dat is twee
Dat is drie
Dat is twee
Dat is drie
Dat is vier
Dat is vijf
Dat is zes
Dat is zes
Dat is zeven!
Bij elk cijfer volgt een sierlijke beweging (vb een buiging). Bij elk cijfer herhaal je het vorige cijfer. Doe dit zo verder. Laat de leerlingen zelf een beweging bedenken.
Het volledige versje met bewegingen:: zie filmpje
4. Een versje om mee uit te beelden.
Stap 1: We kijken naar een fragment op de DVD Mikado 1
Stap 2: Dit vingerversje speel je per vinger, telkens als de vinger aan de beurt is, moet ze bewegen. Je kan elke vinger ook een gezicht geven, dan worden ze poppetjes die de zin zeggen.
Naar bed, naar bed, zei Duimelot.
Eerst nog wat eten, zie Likkepot.
Waar zal ik het halen? zie Langejan
Uit grootvaders kast, zei Ringeling
Dat zal ik verklappen, zei het Kleine Ding.
5. Een versje dat je moet tekenen.
Uitdelen van een tekenblad en 1 kleurpotlood. Bij voorkeur groen
Stap 1: Lees het versje voor
Groen, groen grasje
Melk in mijn tasje
Melk in mijn kommetje
Is dat geen aardig jongetje.
Stap 2: de lln voeren de tekenopdracht uit.
Groen, groen grasje.
Teken gras.
Melk in mijn tasje
Maak van het gras een kopje
Melk in mijn kommetje
Voeg nog een ander oor aan het kopje
Is dat geen aardig jongetje.
Voeg twee oogjes en een mond toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten