AD 18: De lln kunnen werken vanuit geloof in eigen kunnen.
Domein
Beweging
-de lln kunnen experimenteren met verschillende aspecten van de tijd zoals volgorde, metrum en ritme
-de lln kunnen bewegingen nauwkeurig nabootsen
-de lln kunnen verschillende houdingen en bewegingen exploreren
Muzikale opvoeding-de lln kunnen de eigen beweging afstemmen op klank en muziek
-de lln kunnen een muziekstuk ontwerpen vanuit een buiten muzikaal gegeven
Verloop van de activiteit
Deze activiteit wordt opgesplitst in 2 delen (2x 75 min) en wordt gegeven in een ruimte waar de lln goed kunnen bewegen. (in een klas, alle stoelen aan de kant of in de gymzaal, parochiezaal, polyvalente zaal...)
Deel 1
Instap
Kijk naar de film "Music for one appartement and six drummers" (DVD Mikado 2)
We maken tijd voor een korte reflectie.
Enkele vraagjes:
1) Wat vind je boeiend in de film?
2) Wat is voor jou de grootste verrassing in de film?
3) Welk geluid had je nog nooit gehoord?
4) Wat moet je kunnen om zo'n muziek te spelen?
5) Welk stuk vond je het mooist, spannendst, grappigst...en waarom?
6) Hoe zouden de heer en dame van de flat zich voelen als ze de muzikanten zien?
7) Waarop in deze ruimte zouden we allemaal muziek kunnen maken?
Mits goede afspraken, mogen de lln dit eens uitproberen.
Van bewegingen naar dans.
Kleren kiezen
Iedereen staat zogezegd voor zijn kleerkast en zoekt kleren om aan te trekken.
Maak grote bewegingen en trek een onzichtbaar kledingstuk aan: schoenen, jas,... Voer dit uit op een muziekje (CD Mikado 2 nr 8)
Een dansstukje
Voer samen met de lln het dansje uit. Elke beweging bestaat uit 8 tellen. (CD Mikado 2 nr 7)
Opstelling: kring
-vier tellen met de linkerhand alsof je kapstokken wegschuift (naar links) + vier tellen met de rechterhand naar rechts.
-herhaal dezelfde beweging
-in twee tellen naar links schuiven, in twee tellen naar rechts schuiven + dit nog eens herhalen
-in vier tellen je klaar maken om in de kast te springen, op de vijfde tel spring je in de kast en trek je iets aan en sta je op het einde in een houding.
-doe dit nu eens helemaal alleen
de meisjes van het 2e lj
de jongens van het 2e lj
Verspreide opstelling
De lln wandelen rond en als de muziek begint, doen ze hun dansje. Na de 3e keer kiezen ze kleren uit en maken een standbeeld.
Deel 2
1) We kijken nog eens naar het filmpje
2) Herhalen van het dansje
Zelf muziek maken
De klas wordt verdeeld in 4 groepjes en er worden 4 "instrumenten" aangeboden die in de ruimte aanwezig zijn.
Via een doorschuifsysteem mogen de lln eens experimenteren.
Het orkest
Met de verschillende "instrumenten" maken de lln een muziekstuk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten