AD 6: De leerlingen kunnen de band leggen met de innerlijke wereld
AD 12: De leerlingen kunnen erop gericht zijn eigen ervaringen, ideeën, gevoelens en waardering in muzische talen uit te drukken.
Domein
Beeld: Ik maak een collage met zand.
-Ik kan een idee verzinnen bij zand
-Ik kan me op een eigen manier uitdrukken
-Ik vind het fijn om het werk van anderen te zien.
Verloop van de activiteit
Deze activiteit bestaat uit 2 delen.
Deel 1
Stap 1 :
De werkblaadjes worden uitgedeeld.
-Welke herinneringen hebben jullie aan zand
-Wat kan je er mee doen?
Teken dit op je werkblaadje (met een schrijfpotlood)
Stap 2: Kijk samen naar de film van de kunstenaar Ilana Yahav. Ze experimenteert met zand in een film.
Korte bespreking a.d.h.v. enkele vraagjes:
-Wat hebben jullie gezien?
-Wat doe jij graag met zand?
-Wat zou jij willen maken met zand?
Stap 3: Experimenteren met zand (buiten in de grote zandbak)
Bij slecht weer kan je ook onder het afdak werken. Geef dan aan ieder kind een klein potje zand.
-Strooi wat zand op je papier en experimenteer (schrijven, tekenen,...) net zoals de kunstenares.
-Indien nog wat tijd over kunnen de lln in de grote zandbak ook kunstwerken maken.
De foto's hieronder zeggen meer dan woorden.
Deel 2: Ik maak een collage met zand
Stap 1:
-Rasp een krijtje met schuurpapier.
-Doe dit in een potje; voeg er zand aan toe en schudden maar.
Stap 2:
-Breng wat lijm op je blad.
-Doe er zand op en schud af wat niet vastplakt.
-Doe dit nog eens met een ander kleur zand.
-Ga verder tot je tekening af is.
Stap 3:
-Doe er wat haarlak op.
Toonmoment: De kunstwerkjes worden aan elkaar getoond.
Wie kan en wil er iets over vertellen?
Met alle zintuigen?
BeantwoordenVerwijderenIk zie ze genieten!