maandag 16 maart 2015

Rond en vierkant (deel 2) - 1e lj


Rond en vierkant deel 2 - 1e lj

AD 3: De eigenheid van de muzische expressievorm aanvoelen, begrijpen en waarderen.
AD 14: Technische vaardigheden ivm muzische vormgeving trachten te beheersen.


Domein:
Drama:
-rechte en gebogen lijnen en hoeken gebruiken in een stappatroon
-zich verplaatsen in een computerspel en zich als figuur inleven
-met het lichaam ronde en hoekige vormen maken
-plezier beleven aan het dramatisch werken

Verloop van de activiteit

Instap
We kijken naar het computerspel dat getekend staat.


In deze les gaan we zelf een computerspel spelen maar dan in het echt. Sommige leerlingen zullen pacmans, anderen zullen spookjes zijn.

Wat zien jullie allemaal?
-rechte lijnen
-doolhof
-vierkante vormen: legoblokje, ijsblokje, dobbelsteen, suikerklontje
-figuurtjes
-....

Ronde en hoekige vormen

We luisteren naar de muziek!



Opdracht 1:
Stap rond op de muziek, stap alleen in rechte lijnen. Kom je ergens tegenaan, dan maak je een hoek. Toon hoe je een hoek maakt.



Opdracht 2:
Stap rond als een robot!


Rond en vierkant!

We kijken naar De DVD (Mikado 1: computerspelletje)
-Wat hebben jullie gezien?

Wij gaan dat nu ook doen.

Level 1:
Iedereen speel een pacman en stapt gewoon strak en recht rond op de lijnen. Met je armen maak je grote hapbewegingen. Als 2 pacmans elkaar tegenkomen, kunnen ze elkaar niet voorbijsteken maar keren ze terug. Dit moet je even demonstreren.


Level 2:
Er zijn ook enkele spookjes: zij maken golvende, ronde bewegingen.
Als een spookje bij een pacman komt, dant wordt de pacman bevroren en telt hij tot 5. Dan mag hij weer meedoen.
Als twee spookjes elkaar tegenkomen, dan worden ze allebei een pacman. benadruk dat het geen spel is om te winnen: we spelen een computerspel.

Level 3: eventueel met een bevriezer
Iemand speelt een blokje waardoor het spookje en de pacman niet verder kunnen. Het blokkeert de weg en dan moeten de pacmans en spookjes terugkeren. Dit blokje mag willekeurig verschijnen en terug verdwijnen naar een andere plaats.

Op het einde van de activiteit worden er tekenbladen uitgedeeld met het computerspel (zie kijkplaat)
De lln mogen nu zelf een weg tekenen en de grote blokken kleuren in een kleur naar keuze. Ze kleuren het legoblokje en de figuurtjes die op de kijkplaat staan.

Eventueel op de achterkant van het blad kunnen ze hun eigen computerspel tekenen.












1 opmerking: