AD 4: Gevoelig zijn voor het overdrachtelijke of symbolisch karakter van een muzische expressievorm.
AD 17: Gericht zijn op een verstaanbare of sprekende vormgeving.
Boten ontdekken
Domeinen:
Beeld en muzisch taalgebruik
De leerlingen kunnen
-vormen voorstellen door een omtreklijn, door vlakken of volumes.
-ruimtelijke relaties aangeven door in hun tekening bij elkaar horende zaken bij (naast, onder, boven of in) elkaar te tekenen.
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt.
-ruimtelijke relaties aangeven door overlapping en afsnijding
Verloop van de activiteit.
Boten ontdekken
Boten tekenen
Instap
Hou een klasgesprek over de verschillende boten die de leerlingen al kennen, ga dan even dieper in op de duikboot. Wat weten we over duikboten? Heeft iemand al eens een duikboot gezien? In deze activiteiten ontmoeten we Anton die een avontuur beleeft met een duikboot.
Stap 1
Toon de kijkplaat over de verschillende boten. Bespreek met de lln nog eens de verschillende soorten boten. Kom tot de conclusie dat er veel verschillende soorten bestaan die verschillende functies hebben (plezier, vervoer, wonen,...) Ze zien er ook allemaal anders uit.
Boot tekenen en inkleuren met wasco's.
Ze mogen hun fantasie laten werken.
Stap 3
Afwerken met waterverf.
Met waterverf schilderen ze het water. Met de verf moeten ze over de romp van de boot schilderen zodat het lijkt alsof hij in het water zit.
Als ze dit wensen mogen ze met verf of wasco's nog enkele andere zaken tekenen of inkleuren zoals de lucht, wolken, een eiland in de verte, enz.
Stap 4:
We maken een stappenplan voor de kinderen die al klaar zijn. Wie klaar is, mag een blaadje met de tekst "de wolken" nemen. De leerlingen lezen in stilte het gedicht. Ze mogen op de achterkant van het blad
enkele zaken tekenen die in het gedicht voorkomen.
Stap 5: Lees het volgende verhaal voor. "Dit is Anton"
Anton zit in een klein tuintje midden in de grote stad. Hij zit daar de hele ochtend. Door zijn wimpers kijkt hij naar de wolken die als boten boven de gebouwen verschijnen en weer verdwijnen.
Anton heeft boeken gelezen. Over leerlingen die spannende avonturen beleven achter de verre horizon. Anton vraagt zich al de hele zomer af waar die horizon is. En vooral hoe die leerlingen daar zijn terechtgekomen.
Anton heeft boeken gelezen. Over leerlingen die spannende avonturen beleven achter de verre horizon. Anton vraagt zich al de hele zomer af waar die horizon is. En vooral hoe die leerlingen daar zijn terechtgekomen.
Stief leest geen boeken. Hij heeft het veel te druk met boeven vangen. Stief loopt over de muren, blaast op zijn fluitje en duikt plots met een schreeuw een tuintje in.
"Halt! Niet bewegen!" roept Stief. En zijn enige vraag is: "Waarom heb je zulke rare kleren aan?"
Anton zwijgt. Als hij zegt dat zijn mama nog zijn kleren uitkiest, wordt hij gevangen genomen. Dat weet hij zeker. Anton denkt heel diep na en weet dan het juiste antwoord. "Omdat ik een onderzeeboot ga bouwen. Een onderzeeboot van tien meter hoog en twintig meter lang."
"Een onderzeeboot!" roept Stief. "We bouwen een onderzeeboot! Met een pijp om boven water te kijken." Anton wil nog zeggen dat zo'n pijp eigenlijk periscoop heet, maar Stief heeft al een oorlogsschip in het vizier...
"Kijk hier! Een venster om onder water te kijken!" En hup, Stief gooit het water uit de emmer en bewondert de wondere wereld van de diepzee. Zo'n venster heet eigenlijk een patrijspoort, wil Anton nog zeggen, maar zijn mond valt open.
Met donderend geraas verschijnt een inktvis van minstens drieduizend kilo. "Pas op, zijn armen willen ons pakken," gilt Stief. Anton wil zeggen dat die armen eigenlijk tentakels heten, maar van schrik blijven de woorden in zijn keel steken.
Stief klim vliegensvlug langs de ladder omhoog. Anton blijft staan. Zijn mama heeft al duizend keer gezegd: "dit mag niet en dat mag niet, en op de ladder mag al helemaal niet. Anton twijfelt tussen de ladder en de inktvis. En kiest voor de ladder. De verboden ladder.......
Stap 6: enkele vraagjes over het verhaal.
1) Wie is Anton?
2) Wie is Stief?
3) Hoe weet je dat?
4) Wat is het verschil tussen hen?
Anton is een boekenworm en mag niet veel van zijn mama. Stief is een avonturier, speelvogel en beweegt vrij over de tuintjes.
Stap 7: Speel Anton die naar de wolken kijkt.
Toon enkele afbeeldingen van wolken. Bij de de 2e maal vraag je aan de leerlingen wat ze allemaal in de wolken kunnen zien. Gebruik jullie fantasie.
"Halt! Niet bewegen!" roept Stief. En zijn enige vraag is: "Waarom heb je zulke rare kleren aan?"
Anton zwijgt. Als hij zegt dat zijn mama nog zijn kleren uitkiest, wordt hij gevangen genomen. Dat weet hij zeker. Anton denkt heel diep na en weet dan het juiste antwoord. "Omdat ik een onderzeeboot ga bouwen. Een onderzeeboot van tien meter hoog en twintig meter lang."
"Een onderzeeboot!" roept Stief. "We bouwen een onderzeeboot! Met een pijp om boven water te kijken." Anton wil nog zeggen dat zo'n pijp eigenlijk periscoop heet, maar Stief heeft al een oorlogsschip in het vizier...
"Kijk hier! Een venster om onder water te kijken!" En hup, Stief gooit het water uit de emmer en bewondert de wondere wereld van de diepzee. Zo'n venster heet eigenlijk een patrijspoort, wil Anton nog zeggen, maar zijn mond valt open.
Met donderend geraas verschijnt een inktvis van minstens drieduizend kilo. "Pas op, zijn armen willen ons pakken," gilt Stief. Anton wil zeggen dat die armen eigenlijk tentakels heten, maar van schrik blijven de woorden in zijn keel steken.
Stief klim vliegensvlug langs de ladder omhoog. Anton blijft staan. Zijn mama heeft al duizend keer gezegd: "dit mag niet en dat mag niet, en op de ladder mag al helemaal niet. Anton twijfelt tussen de ladder en de inktvis. En kiest voor de ladder. De verboden ladder.......
Stap 6: enkele vraagjes over het verhaal.
1) Wie is Anton?
2) Wie is Stief?
3) Hoe weet je dat?
4) Wat is het verschil tussen hen?
Anton is een boekenworm en mag niet veel van zijn mama. Stief is een avonturier, speelvogel en beweegt vrij over de tuintjes.
Stap 7: Speel Anton die naar de wolken kijkt.
Toon enkele afbeeldingen van wolken. Bij de de 2e maal vraag je aan de leerlingen wat ze allemaal in de wolken kunnen zien. Gebruik jullie fantasie.
Stap 8: voordragen van het gedicht "De wolken"
-op verschillende manieren
-op verschillende manieren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten