AD 4: De leerlingen kunnen genieten van een muzische expressie.
AD 19: Genoegen beleven aan muzisch bezig zijn.
Domein:
Beeld:
De leerlingen kunnen:
-vormen voorstellen door een omtreklijn, vlakken of volumes
-een vorm zodanig versieren dat het karakter ervan wordt versterkt
-de hoofdkleuren geel, rood en blauw toepassen (= de primaire kleuren)
-d.m.v. een kleur een bepaald element in een werkstuk of een deel ervan in het oog laten springen.
Verloop van de activiteit
Instap
Waar vinden we in de klas iets blauws - iets geels - iets roods?
Kun je 3 soorten rood samenbrengen?
Kun je dat ook doen met 3 soorten geel en 3 soorten blauw?
Huizen kijken.
1. Het heksenhuis
Stap 1: kleuren zoeken
Vraag aan de leerlingen om naar het heksenhuis te kijken. Laat ze onderzoeken waar ze geel, rood en blauw kunnen vinden. Laat ze even zoeken naar volgende kleurraadsels:
-Ik zie iets roods en het is zacht (de zetel)
-Ik zie iets blauws en je kan er doorheen kijken (de lucht)
-Ik zie iets geels en het blinkt. (het sterretje aan het bed)
Waar vinden jullie nog geel, rood en en blauw op de kijkplaat?
Stap 2: associëren met kleuren.
Vraag aan de leerlingen om de ogen even dicht te doen. Denk aan iets roods, waar denk je dan aan? Doe hetzelfde met blauw en geel.
Aan wat doet rood, geel en blauw je nog meer denken?2. Een mozaïek maken
Stap 1: beschouwen
We kijken naar het werk van Friedensreich Hundertwasser (1928-2000). Hij was een Oostenrijks kunstenaar en architect. Hij is vooral bekend van de door hem ontworpen kleurrijke gebouwen. Hij gebruikt veel keramiek en harde kleuren. Kenmerkend voor Hundertwassers architectuur is het vrijwel ontbreken van rechte lijnen.
Word je vrolijk of triestig als je naar deze huizen kijkt? Vrolijk. Waarom? Ze zijn geschilderd in felle, leuke, opvallende kleuren. Welke kleuren zie je? Blauw, rood, geel en wit.
Stap 2: krassen
De leerlingen krijgen een plakje klei. Ze maken er een vlak van.
De leerlingen krassen met een tandenstoker de omtrek van enkele gebouwen, een aantal gevels van huizen naast elkaar. We maken, net zoals bij het werk van Hundertwasser, een gekke kleurrijke stad. Let erop dat de leerlingen voldoende hoog werken in het kleivlak.
Stap 3
De leerlingen breken stukjes eierschaal af (of schelpjes) en brengen dit aan binnen de omtrek van de gekraste huizen. Het gehele vlak (behalve de lucht) moet met eierschalen of schelpjes opgevuld worden. Zorg dat ze de eierschalen of schelpjes goed in de klei duwen.
Stap 4
De leerlingen verven de gebouwen in felle kleuren (rood, geel en blauw). Achteraf kunnen ze eventueel met zwarte verf of alcoholstift ramen en deuren in tekenen.
"Onze gekke stad"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten